مصاحبه اختصاصی وبلاگ دانشجویان دانشگاه تبریز با علی رزم دیده رتبه 59 کنترل کنکور ارشد 98

1.لطفا خودتون رو معرفی کرده و کارنامه کنکور و معدل کارشناسیتون رو ارسال کنید.

علی رزم‌دیده هستم.

معدل کارشناسیم ۱۶.۹۳ هست. البته معدلی که برای کنکور ثبت شده چون تا ترم هفت بود، ۱۶.۸۴ بودش.


2.از کی شروع به درس خوندن جدی برا کنکور کردین؟

از مهر و مطابق با برنامه‌‌ی آزمون‌های مدرسان شروع کردم ولی چون آزمون اول مدرسان با تاخیر نسبت به برنامه‌ی اولیه شروع شد، عملاً توی شروع مطالعه، یه وقفه‌ی دو هفته‌ای به وجود اومد.

 

3.اول کدوم درسا رو خوندین و کدوم درسا رو حذف کردین برا کنکور؟

درس خاصی رو حذف نکردم و موازی با هم، درس‌ها رو جلو بردم.

زبان رو هم بنا به حذفش نداشتم، ولی سر جلسه وقتی دیدم توی زمان‌بندیم، مشکل به وجود اومده و فرصت کافی برای زدنش رو نداشتم، همونجا تصمیم گرفتم که از خیر این درس بگذرم و زمان باقی‌مانده‌ی کمی رو که دارم رو روی بقیه‌ی دروس تقسیم کنم.

 

4.برنامه ریزی درسی تون چطوری بود؟

روزی چقدر درس میخوندین؟

و کجا درس می خوندین؟ (خونه یا کتابخونه)

من متاسفانه برنامه‌ی درسی و حتی برنامه‌ی خواب منظمی نداشته و ندارم. بعضی از روز‌ها تا ۱۳-۱۲ ساعت و بعضی از روز‌ها ۲-۱ ساعت درس می خوندم ولی «به طور میانگین» می تونم بگم ۷ ساعت روزانه رو داشتم.

در کل با همین وضعیت جلو می‌رفتم ولی خب ماه آخر، زیاد ماه خوبی برای مطالعه ام نبود.

از یه طرف خستگی چند ماه مطالعه و از طرفی ماه رمضون و یک سری دلایل شخصی باعث شده بود که ماه آخر بر‌خلاف اکثریت دانشجو‌ها که مطالعه‌شون منظم‌تر می شه و ساعت مطالعه رو افزایش می دن، من کاهش و بی‌نظمی در مطالعه داشته‌باشم.

توی شیوه‌ی درست مطالعه، ماه آخر باید صرف جمع‌بندی و آزمون‌های آزمایشی (مثل کنکور‌های سال‌های قبل و یا کنکور دکتری) بشه. ولی من زیاد نتونستم توی این امر موفق باشم که قطعاً به تعویق افتادن کنکور، هم توی این قضیه تاثیر‌گذار بود.

ترم هفت تو خوابگاه و ترم هشت (چون دیگه معرفی به استاد بودم و دانشگاه نمیومدم) توی خونه درس می‌خوندم.

 

5.درس هاتون رو چجوری می خوندین؟ (آیا اول یه کتاب رو کامل تموم میکردین یا موازی درس ها رو جلو می بردین؟)

دروس مختلف رو تقریباً موازی می‌خوندم.

 

6.چطوری تست می زدین؟ (آیا بعد از اتمام کتاب تست رو شروع میکردین یا بعد از اتمام فصل و یا مبحث؟)

من اصولاً با تست مباحث رو یاد می‌گرفتم. اول اون کارد‌های آبی رنگ (قسمت نکات) کتاب ها رو می‌خوندم و بعدش می رفتم سراغ تست‌های کنکور.

طبیعتاً توی این روش مطالعه، تست‌های اول درست و خوب جواب داده نمی شن ولی بعد ۱۰-۱۵ تا تست، کامل دستتون راه میوفته و خوب می‌تونین به سوالات جواب بدین.

 

7.چطوری مرور میکردین؟ (مبحث رو دوباره میخوندین یا با تست زدن مرور می کردین؟)

اگه منظورتون زمان جمع‌بندی کنکور هستش؛‌ دفعه‌ی اول که تست می زدم، تست‌هایی رو که نکته‌دار و یا متفاوت هستن رو علامت می زدم و دفعه‌های بعدی، برای مرور، فقط همون تست‌ها رو بررسی می کردم.

علاوه بر اون، قسمت درسنامه‌ی بعضی از کتاب‌ها که درسنامه‌ی مختصر مفیدی دارن رو هم استفاده می‌کردم.

 

ولی اگه منظورتون همون زمان مطالعه اولیه هستش، من با تست یاد می‌گرفتم و مرور می‌کردم.

 

8. واحدهای دانشگاهی تون رو چطوری در کنار کنکور مدیریت میکردین؟ (در کنار کنکور چطور به درس های دانشگاه می رسیدین؟)

ترم‌های ۷ و ۸ من ترم‌های خیلی سبکی بودن. درسی نداشتم که به اون صورت فشار بیاره.

در کل هم سال آخر اولویت مطالعه‌ام برای کنکور بودش.

 

9. در امتحانات پایان ترم دی ماه برای کنکور مطالعه میکردین؟ (این بازه لطمه ای به کنکورتون نزد؟)

چون یکی از آزمون‌های مدرسان هم، آخر فرجه‌مون بود، فرجه رو فقط برای کنکور خوندم.

ولی زمان امتحانات فقط دروس دانشگاه رو خوندم. که نه، لطمه‌ی خاصی به کنکورم وارد نکرد.

 

10.من دروس کنکور رو میگم و لطفا شما منابع تون رو برا هر کدوم بفرمایید.

زبان عمومی و تخصصی ؟

خب من زبان رو نزدم و در نتیجه بهتره در موردش نظر ندم.

ولی در کل برای واژگان کتاب زیر ذره‌بین کتاب خوبیه؛ به شرط اینکه، حوصله‌ی مطالعه‌ی این همه لغت رو داشته باشین و با برنامه‌ی منظم بتونین بخونینش.

 

معادلات دیفرانسیل؟

جلد اول کتاب معادلات دیفرانسیل - انتشارات نصیر - محمود کریمی.


ریاضیات مهندسی؟

جلد اول کتاب ریاضیات مهندسی - انتشارات نصیر - محمود کریمی

کتاب خوبی بود و از مطالعه‌‌ی اون راضیم.

البته یکی از دوستان هم کتاب ریاضیات مهندسی برق راهیان ارشد رو می‌خوند و ازش خیلی راضی بود و تو نگاه اولیه به نظرم کتاب خوبی اومد ولی چون خودم نخوندم، نمی‌تونم در موردش نظر قطعی بدم ولی دوستان توی منابع‌شون می تونن به این کتاب هم یک نیم‌نگاهی داشته باشن.

در ضمن توصیه‌ی اکید می کنم به کتاب ریاضیات مهندسی مدرسان شریف نزدیک نشین. من این کتاب رو داشتم ولی حجم زیاد و ساختار بانک تست گونه‌ی این کتاب (که تمام تست‌های رشته‌ها و گرایش‌های مختلف رو جمع کرده) باعث شده به شدت خسته‌کننده باشه و من حقیقتاً به جز چند صفحه، دیگه نتونستم از این کتاب بخونم.


آمار و احتمال؟

آمار و احتمالات - مدرسان شریف

البته کتاب خوبی نیست و غلط‌های چاپی و علمی کم نداره ولی خب تنها کتابی هست که من توی این درس دیدم.


مدار 1 و 2؟ 

تحلیل مدار‌های الکتریکی - مدرسان شریف

البته کتاب‌هایی مثل مدار‌های الکتریکی راهیان ارشد (تقوی کنی) و مدار‌های الکتریکی پوران پژوهش (کارو زرگر) هم، کتاب‌های خوبی هستن و دوستان و رتبه‌های برتر سال‌های قبلی که باهاشون صحبت داشتم، این کتاب‌ها رو خیلی تایید می کردن ولی بازم چون خودم نخوندمشون، نمی‌تونم به کسی توصیه‌اش کنم؛ ولی موقع تهیه‌ی کتاب برای ارشد به این کتب هم یه نگاهی بندازین و اگه ساختار و قلم مولف براتون خوشایند بود، تهیه اش کنین.

یک توضیح هم در مورد مدار مدرسان شریف بدم.

حقیقتاً من کلاً با ساختار کتاب‌های تست مدرسان شریف مشکل دارم. به نظرم کتاب تست نباید در نقش یک رفرنس ظاهر بشه و بخش درسنامه‌ی اون باید مختصر مفید باشه. (چیزی که تنها تو کتب راهیان ارشد دیدم)

طبیعتاً کسی که می‌خواد یک مفهومی رو یاد بگیره، باید سراغ کتب رفرنس معتبر بره. انتظار من از درسنامه‌ی کتاب تست،‌ ارائه‌ی یه خلاصه از درسه و حتی وقتی از مدرسان شریف هم می خوندم (مثل همین مدار)، از قسمت درسنامه، فقط به مطالعه‌ی کادر‌های رنگی بسنده می‌کردم.

مدار مدرسان هم، از این قاعده مثتثنی نیست. درسنامه‌ی کاملی داره که شامل تعداد زیادی تست تالیفی می‌شه و در‌نهایت انتهای فصل تست‌های برق و کامیپوتر و ابزاردقیق و حتی دانشگاه‌ آزاد هم آورده شده، که این تعداد تست خیلی وقت‌ها باعث به هم ریختن برنامه‌ی مطالعه می شد و مجبورم می کرد، فقط به تست‌های برق و یا برق و ابزار‌دقیق بسنده کنم.

 

سیگنال و سیستم؟

دو‌جلدی تجزیه و تحلیل سیگنال‌ها و سیستم‌ها - انتشارات نصیر - تقدسی.

کنترل خطی؟

سیستم‌های کنترل خطی - انتشارات راهیان ارشد - تقوی کنی.

اگه به تست بیشتر هم نیاز داشته‌باشین، کتاب نارنجی (بانک تست) پوران پژوهش (کارو زرگر) هم کتاب خوبیه.

البته کتاب اول درسنامه‌ی مختصری داره (که به نظرم کتاب تست باید همین‌طوری هم باشه) و کتاب دوماً کلاً درسنامه نداره.

در نتیجه برای کسانیکه این ترم درس کنترل خطی دارن و یا پایه‌ی خوبی توی کنترل ندارن، کتاب‌های مناسبی نیستن. کنترل مفاهیم سنگین و عمیقی داره که تنها از طریق کتب رفرنس می‌تونین به این مفاهیم برسین.

من خودم دوجلدی «مهندسی سیستم‌های کنترل» نورمن نایس که توسط دانشگاه امیرکبیر ترجمه شده رو خونده بودم. علاوه بر اون، کتاب‌های بنجامین کو و یا اوگاتا هم کتاب‌های خیلی خوبی هستن که مطالعه‌ی یکی از این کتاب‌ها می تونه مفاهیم کنترل‌خطی رو به خوبی منتقل کنه.

آیا در مورد کتب بقیه دروس هم اطلاعی دارین؟

چون اینجور که شما توضیح میدین مطمئنم دانشجوها خیلی مشتاقن تا درباره بقیه دروس هم بیشتر بدونن.

ممنون لطف دارین.

نه متاسفانه، همین دروس رو برای کنکور خونده بودم.

 

11.آیا در آزمون های آزمایشی شرکت کرده بودین؟ (اگه آره کجا و از کی؟)

آیا مفید بودن؟

بله مدرسان شریف شرکت کرده بودم.

در مورد سوال دومتون، هم آره و هم نه.

از یک طرف مجبورتون می‌کنه که با یک برنامه‌ی فشرده برین جلو که این اتفاقی خوبی، (حداقل برای من) بودش.

ولی از یک طرف زیاد نمی‌تونین به درصد‌ها، تراز، رتبه و تیپ سوالات اعتماد کنین و از روی برای کنکور برنامه‌ریزی کنین و یا تخمین بزنین.

من چند آزمون آخر رو رتبه‌ی یک آورده بودم و رنج درصد‌هام هم عموماً حوالی ۸۰ می‌شد ولی خب به وضوح می‌شه دید که رتبه‌ها و درصدهام با کنکور اختلاف فاحشی دارن. (البته قطعاً اون مشکلات یک ماه آخر که ابتدای مصاحبه بهش اشاره کردم هم، بی تاثیر نبودش)

و یا سبک سوالات دروس مختلف مثل مدار و ریاضی خیلی متفاوت بودن.

معمولاً مدار تو آزمون‌های مدرسان سوالات طولانی و سختی‌تری داره، ولی کنکور مدارش راحت‌تر بود و با کمی تمرکز و دقت می‌شد راحت ۶۰ و بالاتر زد.

ولی در مقابل ریاضی مدرسان راحت‌تر از کنکور بود. ریاضی کنکور، امسال غافلگیر کننده ظاهر شد. بخشی از سوالات از مباحثی طرح شده بود که شاید خیلی‌ها مطالعه اش نمی‌کنن و یا کمتر روش وقت می ذارن و همین مسئله باعث شد، درصد ریاضی خیلی از دانشجو‌ها نسبت به هم رتبه‌ای های سال‌های قبلشون افت داشته باشه.

 

12. به چه افرادی توصیه میکنید که در آزمون های آزمایشی شرکت کنند؟

افرادی که زیاد تو برنامه‌ریزی و اجرای اون، موفق نیستن و احتمال می‌دن اگه خودشون برنامه‌ریزی کنن، نتونن بهش عمل کنن.

 

13.آیا تو کلاس کنکور شرکت کرده بودین؟

نه. در کل من با حضور در کلاس، چه از نوع دانشگاهی و چه از نوع کنکوریش زیاد رابطه‌ی خوبی ندارم.

 

14. ترم 7 و 8 هر کدوم چند واحد داشتید؟

کارآموزی و پروژه کارشناسی تون رو کی برداشتین؟

ترم ۷ : ۱۶ واحد

ترم ۸ : ۶ واحد که معرفی به استاد کردم.

هم کارآموزی و هم پروژه کارشناسی رو تابستون بعد ترم ۶ برداشتم.

 

15.در کنار مطالعه برا کنکور تفریحی هم داشتین یا فقط درس میخوندین؟

تفریح و کار و ... هم بودن. در کل خیلی سخت و خسته‌کننده می‌شه، اگه بخواین ۸-۹ ماه مداوم (مثلاً برای ما از مهر تا خرداد) فقط درس بخونین.

در کل حداقل یک تفریح برای خودتون در نظر بگیرین.

حالا این تفریح می‌تونه ورزش، تماشای فیلم، برنامه‌نویسی و یا حتی مطالعه‌ی یک کتاب غیر‌‌درسی‌ باشه. بستگی به خودتون داره که به چه زمینه‌هایی علاقه داشته باشین.

 

16. به جز درس خواندن در دانشگاه، در طول دوره کارشناسی تون چه مهارت هایی کسب کردید؟

و دانشگاه چقدر در کسب این مهارت ها برای شما سهیم بوده است؟

من بیشتر توی زمینه‌های رشته‌ی کامپیوتر فعالیت کردم تا برق.

از زمینه‌هایی مثل مباحث سیستم‌عامل‌های گنو/لینوکس و برنامه‌نویسی گرفته تا مباحث شبکه.

تقریباً هیچی. دانشگاه نقش خاصی توی این مهارت ها نداشت.

 

17. آیا تغییر تاریخ کنکور به ضرر شما تمام شد؟

بله. بخش عظیمی از مشکلات مطالعه‌ی من به همون یک ماه آخر بر‌می‌گرده که ناشی از همین تغییر زمان کنکور بود.

18. شما در دوره تقریبا 50 روزه تعویق کنکور (از 6 اردیبهشت تا 23 خرداد) چه کار کردید؟

سعیم بر این بود، که یک بار دیگه جمع‌بندی کنم. (چون برای زمان قبلی کنکور خودم رو آماده کرده بودم)

و اینکه روز‌های آخر رو صرف بررسی کنکور‌های سال‌های قبل و دکتری بکنم.

ولی خب توی این امر، زیاد موفق نبودم که بخش عمده‌ی اون ناشی از خستگی ماه‌ها مطالعه بود و یک بخش اون هم به دلیل همزمانی اون با ماه رمضون بودش که مطالعه رو سخت‌تر می‌کرد.

 

19.برای ارشد کدوم دانشگاه و کدوم گرایش مدنظرتونه؟

کنترل توی دفترچه زیر‌گرایش خاصی نداره ولی توی ارشد، کنترل هوشمند رو احتمالاً دنبال می‌کنم.

برای دانشگاه هم اولویت‌هام به ترتیب تهران، امیرکبیر و خواجه نصیره.

ولی خب تهران با جو و رتبه‌هایی که امسال می‌بینم، خوشبینانه است و احتمالاً از امیرکبیر قبول شم.

 

20. دلیل و هدف شما از ادامه تحصیل (در دوره ارشد و بالاتر) چیست؟

آیا واقعا به این حس که نیاز به کارشناسی ارشد دارید رسیده بودید یا جو جامعه و سایر دانشجوها، فشار خانواده و باعث این تصمیم شد؟

خب دلایل مختلفی وجود داره.

از طرفی، متاسفانه مدرک‌گرایی باعث شده، دید خوبی به لیسانس نباشه و از طرفی هم توی جذب مشاغل دولتی، مدرک لیسانس تبریز، شاید زیاد مقبول واقع نشه.

از یک طرف هم خدمت سربازی باعث می‌شه، دو سال تمام از جو علمی و فضای کاری دور باشین و همین باعث بشه، خیلی از معلومات و مهارت‌هایی رو که به‌دست آوردین رو از دست بدین.

من ترجیح می‌دم، خدمت سربازی رو توی یک شرکت دانش بنیان، کنار ارشد بگذرونم تا هم به مهارتم کمک کنه و هم به معلوماتم.

البته اگه از انصاف هم نگذریم (حداقل توی گرایش کنترل)‌، خیلی از مباحث مهم و بدردبخور، توی مقطع کارشناسی ارشد، پرداخته می‌شه و توی کارشناسی سواد کنترلی خاصی نداریم؛ برای همین هم این نیاز به کارشناسی ارشد حس می‌شد.

 

21.اگه دوباره کنکور بدین کدوم اشتباه رو تکرار نمی کنین؟

زبان رو حتماً می‌خوندم و توی کنکور هم می‌زدمش. اگه من توی کنکور زبان رو ۵۰ درصد و یا بالاتر می زدم، احتمالاً رتبه‌ام تو رنج ۲۰ یا ۳۰ می‌شد.

 

22.مهمترین توصیه تون برای دانشجویان کنکوری و پشت کنکوری چیه؟

برنامه‌ریزی و منابع مطالعاتی‌شون رو از اول مشخص کنن و به برنامه‌شون پایبند باشن.

 

23. در صورتی که در کنکور قبول نمی شدید چه برنامه ای برای سال آینده خود داشتید؟

نمی‌دونم. حقیقتاً تا آدم توی همون شرایط قرار نگیره، نمی‌تونه در موردش نظر بده.

شاید پشت کنکور می‌موندم و شاید هم دفترچه‌ی خدمتم رو می‌گرفتم.

 

24. چه عوامل یا کسانی در موفقیت شما تاثیر داشتند؟ (موفقیتتون رو مدیون چه چیزی یا چی کسی هستید؟)

اول خدا که همه‌چیزم رو مدیونش هستم و در قدم بعدی خانواده.

 

25. موفقیتت رو به کی تقدیم می کنی؟

به خانواده‌ام تقدیم می کنم؛ البته اگه بشه، اسمش رو موفقیت گذاشت. چون به هر حال، صرف کردن بهترین سال کارشناسی با کنکور، اصلاً حس خوبی نداره.


رشته قبولی : کنترل دانشگاه امیرکبیر